Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Segítség!

  • A gyermekem három éves, mindent megért, de még nem beszél.
  • Rengeteg hangot nem ejt helyesen, beszéde érthetetlen.
  • Sokszor van dühkitörése, hisztizik, nem fogad szót.
  • Gyakran hoz kínos helyzetekbe, szégyenkezem miatta.
  • Nehezen tanult meg írni, olvasni, számolni.
  • Nem érti amit olvas, csak magol.
  • Utál iskolába menni, jó feje van, de mégis bukásra áll.
  • Állandóan zavarja az órát, rendetlenkedik, mindig mindent elfelejt, elhagy.
  • Nagy a mozgásigénye, nincs félelem érzete, mindenbe beleszól.
  • Hiába magyarázom el, gyakorolta egész este a leckét, másnap mégis egyest hoz belőle.
  • Amikor beszélgetünk, összefüggéstelen, tartalmilag, nyelvtanilag helytelen a beszéde.

Figyelem

Kérem, ne essen senki abba a hibába, hogy lustaságnak, figyelmetlenségnek, nemtörődömségnek, rosszindulatnak, ellenségeskedésnek, neveletlenségnek tekintik a gyermek viselkedését!
Amíg ki nem derül, pontosan mi okozza a rendellenességet addig a legegyszerűbbnek tűnő megoldás is kialakíthat olyan másodlagos tüneteket, melyek addig nem voltak jelen.
Súlyosbíthatja a helyzetet: állandó-hosszú ideig tartó tanulás, egy feladat többszöri elvégeztetése (pld: írd le tízszer, olvasd el ötször, stb.), büntetések gyakori kilátásba helyezése, szidás, zsarolás, prédikálás, beírások, túlzott engedékenység, megalázás csúfolás, stb.

Egyre gyakrabban keresnek meg ilyen, és hasonló problémákkal, kérnek tanácsot.

Mit tegyek? Kihez forduljak?

Teendők

Ha a probléma tartósan fennáll, nem javul, esetleg romlik a helyzet, halmozódnak a tünetek, minél hamarabb keressenek olyan szakembert, aki tanácsot, esetleg terápiás megoldást tud ajánlani! Az első körben minden képen javasolt a gyermek orvosi vizsgálata: hallás, látás, mozgás, idegrendszer, immunrendszer, örökletesség, stb.

Második körben tekintsék át saját személyiségüket, nevelési-tanítási módszereiket, követelmény rendszerüket. Járjanak utána, hogy vajon helyesen ítélik meg magukat, gyermeküket. ( Internet, szakirodalmak, gyermekorvos, védőnői hálózat, más szülők tapasztalata, gyermekükkel foglalkozó személyek tapasztalata-véleménye,)

Magunkat, egész személyiségünket kell előbb megközelítőleg olyanná tenni, mint amilyenné gyermekeinket nevelni szeretnénk!

A következő lépésként jöhet a gyermek tanulási képességének szűrése, szükség esetén pszichológiai vizsgálata. Ha mindezeken már túl vannak, akkor, csakis akkor fogjanak hozzá a gyermek fejlesztéséhez, a problémák megoldásához! Segítő partnereik lehetnek: gyermekorvos, szakorvos, védőnő, óvoda-iskola pedagógus, pszichológus, mentálhigiénés szakember, gyógytornász, gyógypedagógus, logopédus.

Korrepetálás

Erről is érdemes egy pár szót ejteni. Sokszor találkozok olyan esetekkel, amikor a gyermek folyamatosan jár magántanárhoz, korrepetálásra, de nem vezet tartós eredményhez. Gyakran rövid ideig tartó, felületes tudást érnek el csupán. Vannak esetek, olyan helyzetek, amikor szükség van a korrepetálásra, magyarázatra, gyakori ismétlésre, de ez csak akkor éri el a várt eredményt, ha a hiányosság nem gyakori, csupán időszakos, bizonyos témakörökhöz kapcsolódik. Tudjuk, hogy ha nincs megfelelő alapra építve a házunk, előbb utóbb leomlik. Ehhez hasonlítanám a tanulást is. Ha nincsenek meg a tanuláshoz szükséges képességek, készségek, az ismereteket el lehet ugyan valamilyen szinten sajátítani, de sokkal nagyobb erőfeszítésbe, több időbe kerül, gyakori kudarccal jár. A tanultakat hamarabb elfelejtik, a tanult helyzettől eltérő esetben nem tudják alkalmazni. Arról nem beszélve, hogy a mechanikus bevésés milyen kihatással lehet a gyermek személyiség fejlődésére. Elismerem, hogy a korrepetálás egyszerűbbnek, gyorsabbnak tűnik, mint a fejlesztés, szakszerű foglalkoztatás, de higgyék el, az utóbbiak megérik a fáradtságot!